QUINTUS HUBER ARCHITECT

  HOME
  NIEUWBOUW
  VERBOUWINGEN
  RESTAURATIE
  DIENSTVERLENING
 
 

 

Herinrichting openbare ruimte Vijzelgracht

Toelichting:

Temidden van alle overlast en ongemakken van de aanleg van de NZ-lijn is het langzamerhand misschien eens tijd om na te gaan denken over hoe mooi het weer zou kunnen worden op de Vijzelgracht. Iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over. Benthem & Crouwel, de Architect van de NZ-lijn ziet grote glazen daken de grond uit schieten (toegangen station) in combinatie met een drietal glazen trommels voor de ontsluiting van de parkeergarage. Groen Links ziet de ventweg verdwijnen en heeft een visioen van vrijliggende fietspaden. Ik zie graag de ventweg en de dubbele rij platanen weer terugkeren, vormgegeven en gematerialiseerd op een heldere en eenvoudige manier.

De Vijzelgracht is onderdeel van een belangrijke radiaal van de stad. De herinrichting van deze ruimte moet dan ook beoordeeld worden in samenhang met de vormgeving van de Vijzelstraat, Rokin en Damrak. Enige continuïteit van de toe te passen materialen lijkt mij dan ook wenselijk. Omdat de Vijzelgracht veel breder is dan de aansluitende Vijzelstraat is het mogelijk om hier objecten te plaatsen (toegang metro, trappenhuisjes, ventilatiekokers, etc.). En daarin schuilt tegelijkertijd het gevaar dat de vormgeving van de ruimte van de Vijzelgracht bepaald wordt door een optelsom van al dan niet noodzakelijke objecten en voorzieningen. Daarom vind ik het belangrijk dat er een sterk ontwerpmiddel ingezet wordt om de ruimte te binden en karakter te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar de dubbele bomenrij, de ruimte tussen en onder de bomen heeft een gebruikswaarde, je kan er zitten, spelen, wandelen en het sluit mooi aan bij de galerij verderop in de Vijzelstraat. Ook vormt de dubbele bomenrij, samen met de ventweg een mooie beëindiging van onze buurt aan deze kant.

Verder zie ik eigenlijk geen enkele reden om, zoals dit in het verleden was, het profiel van de doorgaande straat breder te maken dan in de aansluitende Vijzelstraat. De extra rijstroken en de verhoogde trambaan zoals deze er waren, bevorderen alleen maar het harder rijden van auto's op de Vijzelgracht, voor de doorstroming van het verkeer is het zinloos, omdat het profiel van de Vijzelstraat toch niet breder kan. Daarnaast wordt het beeld van de Vijzelgracht alleen maar eenvoudiger en overzichtelijker als de rails van de tram gewoon opgenomen worden in het wegdek zoals verderop in de Vijzelstraat. Kortom "less is more" zoals sommige zeggen, en nog goedkoper ook.