Toelichting:
Temidden van alle overlast en ongemakken van de aanleg van de NZ-lijn
is het langzamerhand misschien eens tijd om na te gaan denken over
hoe mooi het weer zou kunnen worden op de Vijzelgracht. Iedereen
heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over. Benthem & Crouwel,
de Architect van de NZ-lijn ziet grote glazen daken de grond uit
schieten (toegangen station) in combinatie met een drietal glazen
trommels voor de ontsluiting van de parkeergarage. Groen Links ziet
de ventweg verdwijnen en heeft een visioen van vrijliggende fietspaden.
Ik zie graag de ventweg en de dubbele rij platanen weer terugkeren,
vormgegeven en gematerialiseerd op een heldere en eenvoudige manier.
De Vijzelgracht is onderdeel van een belangrijke radiaal van de
stad. De herinrichting van deze ruimte moet dan ook beoordeeld worden
in samenhang met de vormgeving van de Vijzelstraat, Rokin en Damrak.
Enige continuïteit van de toe te passen materialen lijkt mij
dan ook wenselijk. Omdat de Vijzelgracht veel breder is dan de aansluitende
Vijzelstraat is het mogelijk om hier objecten te plaatsen (toegang
metro, trappenhuisjes, ventilatiekokers, etc.). En daarin schuilt
tegelijkertijd het gevaar dat de vormgeving van de ruimte van de
Vijzelgracht bepaald wordt door een optelsom van al dan niet noodzakelijke
objecten en voorzieningen. Daarom vind ik het belangrijk dat er
een sterk ontwerpmiddel ingezet wordt om de ruimte te binden en
karakter te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar de dubbele bomenrij,
de ruimte tussen en onder de bomen heeft een gebruikswaarde, je
kan er zitten, spelen, wandelen en het sluit mooi aan bij de galerij
verderop in de Vijzelstraat. Ook vormt de dubbele bomenrij, samen
met de ventweg een mooie beëindiging van onze buurt aan deze
kant.
Verder zie ik eigenlijk geen enkele reden om, zoals dit in het
verleden was, het profiel van de doorgaande straat breder te maken
dan in de aansluitende Vijzelstraat. De extra rijstroken en de verhoogde
trambaan zoals deze er waren, bevorderen alleen maar het harder
rijden van auto's op de Vijzelgracht, voor de doorstroming van het
verkeer is het zinloos, omdat het profiel van de Vijzelstraat toch
niet breder kan. Daarnaast wordt het beeld van de Vijzelgracht alleen
maar eenvoudiger en overzichtelijker als de rails van de tram gewoon
opgenomen worden in het wegdek zoals verderop in de Vijzelstraat.
Kortom "less is more" zoals sommige zeggen, en nog goedkoper
ook.
|